PERMINDAHAN ORGAN DAN DERMA DARAH DARI PERSEPSI ISLAM
1. PENGENALAN
Tidak ada istilah “putus asa”
dalam Islam. Sebagai makhluk yang diamanahkan oleh Allah SWT untuk
mengimarahkan muka bumi, manusia seharusnya memanfaatkan akal fikiran yang
dianugerahkan oleh Allah SWT bagi menyelesaikan sebarang masalah dan cabaran
yang dihadapi.
Ini termasuklah soal merawat
penyakit. Dengan perkembangan pesat dalam bidang perubatan moden, pelbagai
kaedah rawatan penyakit telah ditemui dan diperkenalkan. Salah satu kaedah
rawatan ini ialah rawatan pemindahan organ yang terbukti Berjaya merawat
pesakit-pesakit yang menghidap masalah kegagalan organ peringkat akhir. Usaha
merawat penyakit ini bertepatan dengan Hadith Sahih berikut:
Terjemahan:
Daripada Usamah
ibn Syarik, beliau berkata, sekumpulan orang Badawi berkata,“Ya Rasulullah,
bolehkah kami mendapatkan rawatan?” Baginda menjawab, “Ya boleh, wahai
hamba-hamba Allah, dapatkanlah rawatan kerana sesungguhnya Allah tidak
menurunkan sesuatu penyakit melainkan (Dia) menentukan pula untuknya penyembuhan
atau ubat kecuali satu penyakit.” Mereka bertanya, “Wahai Rasulullah, apakah
penyakit itu?” Baginda bersabda, “Penyakit tua.”1
2.MAKSUD DAN HUKUM PEMINDAHAN ORGAN DARI PERSEPSI ISLAM
Pemindahan
organ atau transplantasi
organ ialah sejenis prosedur perubatan di mana
organ dikeluarkan daripada satu tubuh dan diletakkan ke dalam tubuh penerima untuk menggantikan
organ yang rosak atau hilang. Penderma dan penerima mungkin berada di lokasi yang
sama, atau
organ-organ barangkali diangkut dari tempat pendermaan ke lokasi
lain. Organ-organ dan/atau tisu yang
dipindahkan dalam tubuh badan yang
sama dipanggil
"autocantuman"
atau
"autograf"
(daripada autograft). Pemindahan yang
dilakukan antara dua individu daripada spesies yang
sama dipanggil
"alocantuman"
atau
"alograf".
Alocantuman ini boleh diperolehi dairipada sumber yang
masih hidup atau yang
telah meninggal dunia.
2.1 Maksud Pemindahan Organ Dari Persepsi Islam
Pemindahan organ adalah satu kaedah rawatan yang tidak disebut secara
spesifik di dalam Al-Quran mahupun sunnah Rasulullah SAW kerana kaedah ini
merupakan satu perkembangan baru dalam dunia perubatan. Satu daripada
maqassid Al-syariah (matlamat syariah) adalah untuk memelihara nyawa.
Prinsip-prinsip syariah yang digunakan untuk mengeluarkan fatwa mengenai
kaedah pemindahan organ ini termasuklah keperluan mengatasi larangan,memilih
jalan yang paling kurang mudarat dan perlu dirawat dengan berikhtiar. Di
Malaysia,fatwa mengenai keharusan pendermaan dan pemindahan organ telah
dikeluarkan semenjak bulan jun 1970 an.
Dari perspektif Islam,pemindahan organ diharuskan dengan syarat tidak
ada alternatif lain yang boleh menyelamatkan nyawa pesakit. Di samping
itu, kaedah rawat ini juga diharuskan sekiranya tidak mendatangkan
mudarat yang lebih besar kepada penerima organ atau penderma organ
(sekiranya penderma masih hidup). Islam juga mensyaratkan pendermaan
organ dilakukan secara ikhlas dengan niat untuk membantu orang lain semata-mata kerana Allah SWT dan bukannya bertujuan untuk mendapatkan ganjaran
atau habuan.
2.2 Hukum Pemindahan Organ
Dalam konteks Islam, hukum mengenai pemindahan dan pendermaan organ
tidak dibincangkan secara khusus dalam sumber utama hukum iaitu al-Quran dan
al-Sunnah. Ini kerana pemindahan dan pendermaan organ merupakan perkembangan perubatan
yang bermula pada abad ke-20. Walaupun demikian, para ulama Islam sudah
membincangkan perkara ini semenjak tahun 1950-an lagi. Di Malaysia, isu pemindahan
organ mula dibincangkan pada tahun 1960-an apabila Mufti Negeri Perlis
mengeluarkan fatwa berhubung isu ini pada tahun 1965.
Pandangan-pandangan yang dikeluarkan oleh ulama Islam berkaitan
pemindahan organ bersifat ijtihadi iaitu ijtihad yang dilakukan berdasarkan
pendekatan-pendekatan fikah. Fatwa yang bersifat ijtihadi, seperti yang
diterangkan oleh Dr. Yusuf al-Qaradawi, ulama kontemporari dari Mesir, ialah
fatwa yang “masih boleh diperbincangkan, seperti juga ijtihad manusia yang
lain, tambahan pula ia bersangkutan dengan hokum masalah baharu yang tidak
tercatat pendapat ulama-ulama terdahulu”.3
Secara asasnya, hukum pemindahan dan pendermaan organ ialah harus. Ini
kerana pemindahan dan pendermaan organ memenuhi tuntutan memelihara nyawa
manusia yang merupakan salah satu daripada maqasid al-syar‘iyyah (objektif
syariah).
3. SYARAT PEMINDAHAN ORGAN DAN DERMA DARAH DARI PERSEPSI ISLAM
Antara-antara organ manusia |
Keharusan menderma
organ juga terikat kepada syarat-syarat berikut yang
bertujuan untuk melindungi semua kepentingan selaras dengan undang-undang
Islam seperti Tidak memudaratkan penderma yang
masih hidup seperti menyebabkan kematian atau hilang upaya (kehilangan pendengaran, penglihatan dan morbility).Selain itu,Pemindahan dilakukan dengan kebenaran daripada penderma.
3.1 Syarat Pemindahan Organ Dari Persepsi Islam
Pemindahan organ berlaku dalam dua keadaan iaitu keadaan penderma masih
hidup atau keadaan penderma yang telah meninggal. Penderma masih hidup mesti
menjalankan kajian perubatan dengan cara terperinci dan professional tentang
kebaikan dan keburukan pemindahan ini, kejayaan dan kegagalan pemindahan.
Penderma mestilah reda, tanpa paksaan. Selain itu, pemindahan dilakukan
dalam keadaan darurat yang mendesak bagi menyelamatkan nyawa orang yang
didermakan kepadanya , terutama yang ada hubungan nasab dan keluarga. Di
samping itu,organ yang dipindahkan bukan dijadikan dagangan dan jual beli,
dagangan dan jual beli hanya akan mengundang perbuatan khianat yang memberi
mudarat kepada penerima,memberi keuntungan kepada orang tengah yang mengaut
keuntungan.
Seterusnya, keadaan penderma yang telah meninggal dunia, penderma
mestilah reda, melalui wasiat ataupun waris-waris dan perakuan daripadakerajaan. Dilakukan pemindahan itu dengan penuh disiplin ilmu,iman dan takwa, penghormatan yang sewajarnya kepada si mati mengikut hukum syarak serta tiada
unsu-unsur penghinaan. Dilakukan dalam keadaan darurat yang mendesak bagi
menyelamatkan nyawa orang yang didermakan kepadanya, terutama yang ada
hubungan nasab dan keluarga. Digalakkan mendapat persetujuan dari keluarga
terdekat dari suami, anak, ibu dan bapa.
3.2 Syarat Menderma Darah Dari Persepsi Islam
Antara syarat menderma darah ialah bagi penderma mestilah baligh ,
berakal dan tidak dipaksa. Begitu juga tidak mendapat sebarang kemudaratan
dengan sebab menderma darah. Bagi penerima, hendaklah pesakit itu memerlukan
darah di peringkat darurat atau hajiat. Tidak ada benda lain yang mampu
mengganti tempatnya. Hendaklah dengan izin penerima melainkan pada keadaan
darurat yang tidak memerlukan keizinan penerima. Dalam keadaan darurat juga
tidak perlu diambil kira bangkangan dari penjaga budak kecil atau orang gila yang mana pihak perubatan telah menyatakan wajib dilakukan pemindahan darah
demi untuk menyelamatkan nyawanya.
Permindahan darah adalah bersifat tabarru’ (sedekah atau hadiah) tanpa
melibatkan pertukaran harta kerana haram menjualnya. Fatwa Akademi Fekah bagi
Ikatan Dunia Islam berpendapat haram hukumnya mengambil bayaran dari pemindahan
darah atau dengan erti jual beli darah. Ini adalah kerana darah adalah perkara
yang diharamkan untuk dimakan yang dinaskan dalam Al-Quran bersama bangkai dan
babi. Perkara yang haram dimakan, haram jual beli dan mengambil bayaran.
4.KEBAIKAN PERPINDAHAN ORGAN DAN DERMA DARAH
Hanya dengan satu
organ mahupun tisu yang
didermakan dan dapat dimanfaatkan oleh penerima, ia boleh mengubah hidupnya seratus peratus; daripada seorang yang
bergantung kepada ubat-ubatan ataupun alat-alatan perubatan tertentu untuk hidup kepada seorang yang
boleh hidup seperti manusia biasa yang
sihat.
4.1 Kebaikan Derma Darah
Tingkat Tahap Kesihatan
Menderma darah
boleh mengurangkan perasaan bimbang mengenai kesihatan. Ujian kesihatan yang dibuat
boleh memberitahu mengenai tahap kesihatan kita. Hilangnya perasaan bimbang,
boleh melahirkan perasaan positif dan seterusnya membina dan menambahkan
keyakinan diri serta kesejahteraan hidup.
Membakar Kalori
Menderma darah
juga boleh mengurangkan kalori penderma hanya dengan berbaring diatas kerusi.
Kajian mendapati menderma darah dapat membakar 650 Kal seseorang dalam
satu sesi iaitu membantu penderma mengurangkan berat badan, kekal sihat
dan ramping serta mencegah obesiti. Walaubagaimanapun, menderma darah ada
hadnya. Penderma hanya boleh menderma sekali dalam dua atau tiga bulan
bergantung kepada status kesihatan, hemoglobin darah dan tahap zat besi.
Mengurangkan
Risiko Sakit Jantung
Walaupun zat
besi adalah elemen yang penting untuk memastikan badan berfungsi dengan baik,
jika berlebihan akan membawa kepada stres oksidatif iaitu penyumbang utama
kepada serangan jantung, strok, percepatan proses penuaan serta lain-lain
penyakit. Jika seseorang itu menderma darah dengan kerap, dapat membantu
menyeimbangkan tahap zat besi dalam badan. Mereka yang menderma darah
setahun sekali mempunyai risiko 88% lebih rendah mendapatkan serangan jantung berbanding mereka yang tidak menderma.
4.2 KEBAIKAN DAN KEBURUKAN JIKA TIDAK MELAKUKAN PERPINDAHAN ORGAN
Kekurangan penderma organ telah menjadi satu masalah yang besar dalam
kalangan pihak-pihak hospital memandangkan jumlah pesakit yang memerlukan
pemindahan organ semakin meningkat dari tahun ke tahun. Hal ini telah
menyebabkan peningkatan jumlah kematian pesakit tidak kira umur iaitu
kecil, muda atau tua yang mengalami kegagalan organ untuk berfungsi dengan
sempurna.
1. Kebaikan penderma organ ini boleh menyelamatkan nyawa insan-insan
yang memerlukannya. sesungguhnya, terdapat pelbagai langkah dan kesan negara kekurangan penderma
organ di negara kita. Hal ini bukan sahaja mampu meningkatkan kesedaran kepada seluruh
warga tentang kepentingan menderma organ malah menghapuskan persepsi buruk mereka
apabila mendermakan sebahagian organ mereka.
2. Kesan selanjutnya ialah menyebabkan ramai pesakit pergi mendapatkan
rawatan dan pendermaan organ dari luar negara. Hal ini sedemikian kerana
masyarakat kita masih kurang pendedahan dan jahil tentang menderma organ
dan akhirnya menyebabkan pesakit-pesakit ini terus menunggu sehingga
menimbulkan kematian.
Firman Allah dalam Surah Baqarah ayat 185:
يريد الله بكم اليسر ولا
يريد بكم العسر
Maksudnya:
“Allah menghendaki kamu beroleh kemudahan, dan Dia tidak menghendaki kamu menanggung kesukaran.”
5. Kesimpulan
Ibn Qayyim al-Jawziyyah
meletakkan pengorbanan jiwa raga pada peringkat yang tertinggi sekali daripada
sepuluh jenis pengorbanan yang beliau sebutkan dalam Madarij al-Salikin.
Penderma organ boleh dikategorikan di bawah pengorbanan jiwa raga seperti yang
dinyatakan oleh Ibn Qayyim al-Jawziyyah ini. Ini kerana penderma sanggup
menderma organnya kepada pesakit yang memerlukannya dengan syaratsyarat yang
ditetapkan. Menyelamatkan nyawa manusia ialah salah satu daripada tumpuan
penjagaan syarak dalam Islam.
Pendermaan organ juga melahirkan individu dan masyarakat yang mempunyai rasa tanggungjawab untuk membantu satu sama lain tanpa mengira latar belakang agama, bangsa, pangkat dan harta. Islam sememangnya amat menggalakkan sifat taawun atau bantu-membantu seperti dalam ayat al-Quran berikut:
Terjemahan:
“ …Dan hendaklah kamu
bertolong-tolongan untuk membuat kebajikan dan bertakwa, dan janganlah kamu
bertolong-tolongan pada melakukan dosa (maksiat) dan pencerobohan. Dan
bertakwalah kepada Allah, kerana sesungguhnya Allah Maha Berat azab seksa-Nya
(bagi sesiapa yang melanggar perintah-Nya).”37
RUJUKAN
Wah.. Ini yang memankinkan saya untuk menderma organ .. Thank for your info..
ReplyDeleteMenderma darah banyak faedahnya. Terima Kasih sebab berkongsi
ReplyDeleteMari laa kita menderma darah bersama-sama di hospital yang terdekat untuk pesakit-pesakit yang memerlukan . Kita tolong orang . insyaalah orang akan tolong kita bila kita memerlukannya
ReplyDeleteKeterangan yang jelas dan mudah difahami . Terima kasih
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteMaklumat yg padat dan mudah difahami
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDelete